Samochód z napędem AWD

gsp

Nasze wymagania zakupowe dotyczące wyposażenia samochodu bardzo często wynikają z pory roku. W okresie wiosennym i letnim najczęściej pada pytanie o klimatyzację a jesienią i zimą wybierane są z kolei auta z napędem AWD, czyli na wszystkie koła. Czy warto zainwestować w ten rodzaj napędu? Sprawdźcie jakie są zalety i wady tego rozwiązania.

autopodklucz.pl

Napęd AWD (All Wheel Drive) to system, który pozwala na przekazywanie momentu obrotowego na wszystkie cztery koła dynamicznie dostosowując rozkład mocy w zależności od warunków na drodze. Zwłaszcza w trudnych warunkach terenowych i atmosferycznych system ten znacząco poprawia przyczepność i stabilność pojazdu. Dzięki zastosowaniu napędu AWD, samochody stają się bardziej wszechstronne, radząc sobie zarówno na suchej nawierzchni, jak i w trudnych warunkach zimowych czy terenowych.
Bardzo często stosuje się zamienni również termin 4WD (Four Wheel Drive). Podobnie jak AWD oznacza on napęd na wszystkie cztery koła jednak jest pewna różnica. Napęd AWD jest systemem aktywnym, który samodzielnie reguluje rozkład mocy na poszczególne osie, dostosowując się do warunków jazdy. W praktyce oznacza to dynamiczne przekazywanie mocy np. w proporcji 10% na tył i 90% na przód. Tymczasem system 4WD działa na zasadzie mechanicznego połączenia obu osi, które można aktywować ręcznie, zazwyczaj w trudnych warunkach terenowych. Wybór zależy więc od indywidualnych preferencji kierowcy.

 

Napęd AWD ma oczywiście wiele zalet wpływających na bezpieczeństwo oraz komfort jazdy.
  • Poprawa przyczepności na śliskich nawierzchniach. Gdy jedno z kół traci przyczepność, system przenosi więcej mocy na pozostałe, utrzymując pojazd stabilnym i pewnym podczas jazdy w trudnych warunkach.
  • Efektywne pokonywania zakrętów. Dzięki dynamicznemu rozkładowi mocy między osie, samochód utrzymuje stabilność, a każde z kół ma równy udział w pokonywaniu zakrętu, co sprawia, że jazda staje się płynna i bardziej kontrolowana.
  • Podjazd pod strome wzniesienie. Rozkładając równomiernie moment obrotowy, umożliwia płynną jazdę pod górę, co jest szczególnie ważne w warunkach terenowych. 
Napęd AWD nie jest jednak pozbawiony wad. 
  • Wyższe koszty. Technologia wymaga zastosowania bardziej skomplikowanych komponentów, co odbija się na finalnej cenie samochodu. Z kolei zwiększona masa pojazdu wpływa na wyzsze zużycie paliwa, tym samym nie jest to z pewnościa opcja dla kierowców szukających oszczednego auta.
  • Zwiększone ryzyko awarii. Każdy rozbudowany system w samochodzie to kolejny komponent potencjalnie obarczony ryzykiem awarii, a tym samym dodatkowymi kosztami serwisowania. 
  • Złudne poczucie pełnego bezpieczeństwa. Często kierowcy mają tendencję do przeceniania możliwości systemu i nadmiernego zaufania do technologii. Trzeba pamiętać, iż mimo zwiększonej przyczepności, również samochód z napędem AWD nie zastąpi zdrowego rozsądku i ostrożnej jazdy dostosowanej do panujących na drodze warunków. 

Czy zatem warto inwestować w napęd na wszystkie koła?

Wszystko zależy oczywiście od naszych wymagań związanych z użytkowaniem samochodu. Osoby często podróżujące po trudnym terenie czy narażone na zmienne warunki atmosferyczne z pewnością skorzystają z zalet tego systemu, który poprawi mobilność i bezpieczeństwo jazdy.

Dla kierowców, którzy przemieszczają się głównie po mieście, wystarczającym może być standardowy napęd FWD (Front Wheel Drive), czyli na przednie koła. A dla kierowców ze sporotwym zacięciem bardziej sprawdzi się napęd na tylne koła RWD (Rear Wheel Drive).

 

Auto Pod Klucz

Ul. Wincentego Styczyńskiego 26
44-100 Gliwice

Telefon: +48 508 023 399

Email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

 

 

 

Copyright https://autopodklucz.pl